Praktyka pedagogiczna, wymaga od nauczycieli coraz to nowych umiejętności, nie tylko edukacyjnych ale również wychowawczych, komunikacyjnych i terapeutycznych. Współczesny nauczyciel winien indywidualizować pracę na lekcji oraz prowadzić wsparcie terapeutyczne dla uczniów o zaburzonym lub nieharmonijnym rozwoju. Studia podyplomowe w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) poszerzają wiedzę i kompetencje słuchaczy o metody terapii zaburzeń rozwojowych dziecka. Zwiększają tym samym efektywność pracy pedagogicznej każdego nauczyciela, na każdym przedmiocie oraz przygotowują do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Celem studiów jest dostarczenie słuchaczom wiedzy i umiejętności związanych z diagnozą i prowadzeniem zajęć terapeutycznych z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu społecznym.
Uczestnicy nabędą wiedzę i umiejętności w zakresie:
Program studiów przewiduje poznawanie metod i technik terapii pedagogicznej, umiejętności ich stosowania w pracy z indywidualnym przypadkiem i w zespołach dziecięcych. Studia umożliwią nauczycielom uzyskanie kwalifikacji i umiejętności do pracy korekcyjno-kompensacyjnej z uczniem prezentującym trudności w uczeniu się, zwłaszcza ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Studia skierowane są do nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, zainteresowanych zdobyciem dodatkowych kwalifikacji w zakresie prowadzenia zajęć terapeutycznych, w tym zwłaszcza korekcyjno-kompensacyjnych.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej.
Słuchacze legitymujący się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia, nabędą uprawnienia do pracy w przedszkolu i szkole podstawowej, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami zdobytymi w trakcie studiów. Absolwenci studiów magisterskich (II stopnia lub jednolitych), będą mogli pracować we wszystkich typach i rodzajach szkół i placówek oświatowych, w których organizowane są zajęcia terapii pedagogicznej.
W procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenie potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego.
Praktyczny charakter studiów
Zajęcia prowadzone będą w formie: wykładów, ćwiczeń, warsztatów oraz zajęć praktycznych.
W trakcie zajęć wykładowcy będą wykorzystywać nowoczesne metody nauczania, materiały multimedialne. Omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki pedagogicznej, natomiast zdobyta wiedza rozszerza kompetencje słuchaczy o umiejętność praktycznej pracy z dzieckiem o zaburzonym lub nieharmonijnym rozwoju. Zwiększa tym samym efektywność pracy pedagogicznej każdego nauczyciela, na każdym przedmiocie oraz kompetencje w zakresie umiejętności terapeutycznych, wychowawczych i komunikacyjnych.
Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Program studiów obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
Forma zaliczenia:
Studia kończą się egzaminem dyplomowym, po którym słuchacz otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Opłata za semestr wynosi:: 1 200,00 zł