PAGE  
40
Tomasz Mielczarek


Tomasz Mielczarek

Z ZIEMI WŁOSKIEJ DO POLSKI

WŁOSKIE INWESTYCJE 
W POLSKIE ŚRODKI KOMUNIKOWANIA 

MASOWEGO W LATACH 1989 -1997


Lata 1989-1997 w powojennych dziejach prasy polskiej, lub szerzej - środków komunikowania masowego,  stanowią znamienny okres. Przyniosły one bowiem nie tylko gruntowną modernizację systemu społeczno-politycznego, norm prawnych regulujących funkcjonowanie środków komunikowania masowego, ale też otworzyły polski rynek na ekspansję kapitału zagranicznego. Jedną z wielu sfer zainteresowania tego kapitału okazały się polskie media.


Niniejszy artykuł zamierzam poświęcić inwestycjom włoskim, które (tak efektywne i spektakularne np. w dziedzinie motoryzacji) w przypadku mediów okazały się znacznie miej udane. Przedmiotem analizy będzie głównie telewizyjna działalność Nicoli Grauso, ale postaram się ponadto zasygnalizować inne włoskie inwestycje poczynione w polskie media.


Dane do niniejszego opracowania zaczerpnąłem z  aktów normatywnych, dokumentów parlamentarnych
 i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
, prasy, oraz artykułów publikowanych  w materiałach posesyjnych
, bądź w „Zeszytach Prasoznawczych”. Warto też w końcu zauważyć, że niniejsze opracowanie jest fragmentem moich badań poświęconych sytuacji polskich mediów w latach dziewięćdziesiątych


Nim przystąpię do zaprezentowania interesującego mnie zagadnienia przypomnę, że po 1989 r. w istotny sposób zmienił się system prawny regulujący funkcjonowanie polskich mediów. W 1990 r. zniesiono cenzurę 
i znowelizowano prawo prasowe. Gwałtowne przekształcenia społeczno-polityczne zachodzące w Polsce po 1989 r., a nade wszystko niczym nie kontrolowany rozwój prywatnych mediów elektronicznych, skłoniły też polski parlament do wydania ustawy o radiofonii i telewizji. Ustawa ta weszła w życie 1 marca 1993 r.
 Zobowiązano w niej m.in. nadawców, by 30% ich programu stanowiła produkcja krajowa, w tym co najmniej 10% produkcja wytworzona przez producentów innych niż nadawca. Uregulowano ponadto wydawanie koncesji na nadawanie programów radiowych i telewizyjnych. Koncesję może otrzymać polski obywatel lub osoba prawna, która ma stałą siedzibę w Polsce. Jednak udział podmiotów zagranicznych w kapitale zakładowym lub akcyjnym spółki nie może przekroczyć 33%.


Proces transformacji mediów elektronicznych nadzorowała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Organ ten działał w wysoce niestabilnych warunkach społeczno-ekonomicznych, a zachodnioeuropejskie wzory, na jakich mógł się opierać, nie zawsze przystawały do polskiej rzeczywistości. 


Jednym z głównych zadań Krajowej Rady były wydawanie koncesji na działalność radiową i telewizyjną. Krajowa Rada preferowała początkowo małe stacje, co uniemożliwiło powołanie telewizji prywatnych o zasięgu ogólnopolskim. Z biegiem czasu okazało się jednak, że założenia te były błędne i w pewnym sensie uniemożliwiły uruchomienie telewizyjnej sieci Nicoli Grauso.

U progu lat dziewięćdziesiątych, równolegle z upowszechnieniem telewizji satelitarnej, nastąpił żywiołowy proces rozwoju naziemnych telewizji prywatnych. Pierwsi niepaństwowi nadawcy telewizyjni pojawili się 
w Polsce w 1990 r., a do momentu rozpoczęcia procesu koncesyjnego było ich już 19. Działalność nadawczą prowadzono dzięki nieprawdopodobnemu chaosowi prawnemu. Umiejętnie wykorzystywano luki w prawie lub też bezkarnie łamano obowiązujące przepisy
. Swoistą perfekcję w tego typu działalności osiągnęła „Polonia 1”.


Sieć telewizyjną pn. „Polonia 1” utworzono w marcu 1993 r. 
W jej skład wchodziło kilkanaście stacji lokalnych m.in.: „Nowa Telewizja Warszawa”, „Tele 24” (Łódź), „Echo” (Wrocław), „Rondo” (Katowice), „Morze” (Szczecin), TV EX” (Bydgoszcz), TV „ES” (Poznań), „Copernicus” (Olsztyn), NTL (Lublin) i „Prywatna Telewizja Opole”. Tylko jedna z nich - „Echo” - miała tymczasowe zezwolenie na nadawanie programu. Nim jednak przystąpimy do bliższej charakterystyki „Polonii 1” musimy odnieść się do doświadczeń włoskich, właśnie stamtąd bowiem czerpał swe wzorce postępowania główny udziałowiec spółki - Nicola Grauso.


We Włoszech monopol państwowej telewizji złamano w 1974 r. Zezwolono wówczas na funkcjonowanie lokalnych stacji nadawczych. W końcu lat siedemdziesiątych stacje te zaczął przejmować Sylvio Berlusconi 
i w 1979 r., wbrew włoskiemu prawu, uruchomił ogólnowłoską sieć telewizyjną pn. „Canale 5”. Mimo konfliktów z Trybunałem Konstytucyjnym 
S. Berlusconi nadal rozwijał swe telewizyjne imperium i stał się właścicielem dwóch kolejnych sieci: „Rete 4” i „Italia 1”
. Jego bezkarność wynikała głównie z poparcia włoskich socjalistów z Bettino Craxim na czele. Ostateczny podział włoskiego rynku mediów elektronicznych dokonał się 
w 1990 r. na podstawie tzw. ustawy Mammi’ego. W połowie lat dziewięćdziesiątych koncern S. Berlusconiego - Finivest kontrolował ok. 50% włoskiego rynku medialnego, a jego firma Publitalia miała podobne wpływy 
na rynku promocji i reklam. Koncern S. Berlusconiego był trzecim pod względem wielkości włoskim przedsiębiorstwem prywatnym. Tylko w 1991 r. odnotował ok. 10 mld $ obrotu i nie mniej niż 300 mln $ zysku. W latach osiemdziesiątych S. Berlusconi zaangażował swe kapitały na rynku francuskim. Jego przedsiębiorstwo przybrało charakter międzynarodowej korporacji
.


N. Grauso działał w cieniu S. Berlusconiego. Obszarem jego aktywności była licząca ponad 1,5 mln mieszkańców Sardynia. N. Grauso bardzo chętnie, a przy tym dość enigmatyczne, informował polskie media o swej działalności biznesowej. Kreował się na człowieka sukcesu. W 1975 r. - jak stwierdził - za 300 $ kupił swój pierwszy nadajnik. Urządzenie to pamiętało jeszcze czasy II wojny światowej. Dość szybko udało mu się objąć całą wyspę siecią własnych nadajników i przemienników radiowych oraz telewizyjnych. Nadawał własne programy oraz produkcję Finivestu i RAI. W 1985 r. N. Grauso stał się właścicielem dziennika „L’Unione Sarda” (120 tys. egz. nakładu) i drukarni prasowej. W drukarni tej, prócz własnej gazety, tłoczył sardyńskie edycje wszystkich dzienników centralnych
. N. Grauso nigdy nie określił faktycznej wielkości kapitału, jakim dysponował. Utrzymywał, że korzystał z pomocy sardyńskich kół finansowych, gdyż jego rodzina była znana na wyspie i cieszyła się zaufaniem lokalnych notabli. Kategorycznie natomiast dementował informacje o swych związkach z S. Berlusconim. Sprawa ta nie wydaje się zbyt jasna. Wiadomo bowiem, że inwestycje 
z 1985 r. N. Grauso mógł zrealizować dzięki wsparciu Publitalia. Publitalia (polski oddział nosił nazwę PubliPolska) była ponadto głównym dostarczycielem reklam emitowanych przez „Polonię 1”.


Wątpliwości nastręczała też wielkość inwestycji poczynionych przez N. Grauso w Polsce. Prospekty reklamowe drukowane w październiku 
1994 r. informowały, że „Polonia 1” zainwestowała 50 mln $. Miesiąc wcześniej informowano natomiast o 40 mln $
. Obserwując działalność eki-py N. Grauso w Polsce, można domniemywać, że do nakładów inwestycyjnych zaliczono wszelkie wydatki nie zawsze związane z telewizją. Zaliczono do nich zapewne wykupienie i modernizację „Życia Warszawy”, uruchomienie nowoczesnej drukarni, czy też opłaty za emisję „Polonii 1” przez satelitę „Eutelsat II”. Struktura spółek, w których uczestniczył N. Grauso, była tak skomplikowana, że nadzwyczaj trudno było określić, ile i czyich pieniędzy zainwestowano w Polsce. 


Działalność N. Grauso wzbudziła wiele kontrowersji. Podawano 
w wątpliwość wielkość jego inwestycji, krytykowano jakość programu emitowanego przez „Polonię 1”. Podkreślano, że telewizja ta działa wbrew polskiemu prawu. „Polonia 1” nie otrzymała koncesji ogólnopolskiej, a ża-dna z jej stacji koncesji na nadawanie programu lokalnego. Mimo to nadal emitowano program. Spowodowało to zdecydowaną reakcję władz i zaplombowanie we wrześniu 1994 r. nadajników naziemnych. Program 
„Polonii 1” emitowano wówczas przez satelitę. N. Grauso podjął równocześnie rozmowy z Rudolfem Skowrońskim w celu sprzedaży sieci. 
We wrześniu 1994 r. zawarto porozumienie („obietnicę sprzedaży”), na mocy którego holding Inter Comers miał przejąć całość przedsiębiorstwa, 
a następnie sprzedać N. Grauso 33% udziałów, tj. dostosować strukturę własności spółki do wymogów polskiego prawa
.


Poczynania N. Grauso w końcu 1994 r. były mało zrozumiałe. 
„Polonia 1”, zdominowana przez zagraniczny kapitał i nadająca bez koncesji, nie mogła dalej funkcjonować. Przenoszenie in extenso włoskich doświadczeń na grunt polski z góry skazane było na niepowodzenie. Próby utrzymania emisji bez oglądania się na okoliczności tłumaczyć można jedynie umowami reklamowymi, jakie zawarto w 1994 r. Wielkość wpływów, jakie miały one przynieść, szacowano na ok. 10 mln $ miesięcznie.


W 1995 r. N. Grauso nadal utrzymywał, że zamierza sprzedać stację, ale łącznie z „Życiem Warszawy”. We wrześniu 1995 r. ujawniono, że kupnem zainteresowani byli amerykański inwestor Vittorio di Guevera Fabbri 
i Jacques Tourel - szef warszawskiego World Trade Center. „Polonia 1” notowała w owym czasie 13% oglądalność (zob. tab. 1), a interesowano się nią głównie ze względu na seriale: Maria, Jolanda i MacGyver
. Do sprzedaży doszło ostatecznie 1 lutego 1996 r. „Polonię 1” za 12 mln $ kupił szef Finmedia SA Luxemburg Mariano Volani, inwestujący w media elektroniczne w środkowej i wschodniej Europie. Posiadał on udziały m.in. w czeskiej telewizji „Premiera”, „Canale 5” w Petersburgu i „Efir” w Sofii
.

Tabela 1           Dzienny zasięg stacji w liczbach względnych

	Rok/nazwa stacji
	TVP 1
	TVP 2
	„Polsat”
	„Polonia 1”
	TV
„Polonia”
	Inne

	1994
	87
	73
	17
	23
	10
	24

	1996
	83
	58
	39
	7
	20
	23

	1997
	69
	59
	56
	4
	10
	23


(ródło: Sprawozdania Krajowej Rady z lat 1994 - 1997.


Kapitał włoski, w tym N. Grauso, rozpoczął swą działalność w Polsce od inwestycji w prasę. W początkach lat dziewięćdziesiątych zainteresowano się jednym z większych polskich dzienników popularnych - 
„Życiem Warszawy”. Dzienniki ten przechodził istotne przeobrażenia. Motorem tych zmian był ówczesny redaktor naczelny „Życia” Artur 
Howzan. Powołał on, zarejestrowaną 29 marca 1990 r., spółkę, w której skład wszedł Krakowski Bank Handlowo-Przemysłowy, Zrzeszenie Prywatnego Handlu i Usług oraz Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. 25% akcji otrzymała Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza. Wspólnicy zadeklarowali, że nie będą ingerować w linię programową pisma, która jednak winna mieć charakter centrowy. Wobec znacznej dekapitalizacji drukarni oraz odseparowania od pisma Biura Ogłoszeń Warszawskiego Wydawnictwa Prasowego spółka utraciła płynność finansową i rozpoczęła poszukiwania zagranicznego inwestora. Dziennikiem interesowali się w owym czasie: szwedzki koncern Tidnings AB Marieberg, Rupert Murdoch, Robert Maxwell
 i Westdeutsche Allgemeine Zeitung. Z tygodnia na tydzień pogarszała się sytuacja finansowa dziennika, a pierwszy kwartał 1990 r. zamknął on deficytem. W początkach 1990 r. powstała ponadto inna spółka zainteresowana prawami do tytułu. Był to Dom Prasy Przyjaciół „Życia Warszawy” (zarejestrowany 20 marca 1990 r.). Roszczenia własnościowe zgłaszały ponadto Spółdzielnia „Czytelnik” oraz powołana 31 maja 1990 r. Spółdzielnia Pracy Dziennikarzy. W dniu 2 czerwca 1990 r. na łamach pisma ukazała się deklaracja spółdzielców, którzy obiecali redagować pismo niezależne, obiektywne i reprezentujące centrową linię polityczną. Zapowiedzi tych nie udało się im jednak zrealizować. Komisja Likwidacyjna RSW funkcje p.o. redaktorów naczelnych powierzyła Kazimierzowi Woycickiemu i Tomaszowi Wołkowi.


Nowi redaktorzy reprezentowali tę grupę dziennikarzy, która nie poddała się weryfikacji w stanie wojennym bądź też nie przeszła jej pomyślnie. W latach osiemdziesiątych dziennikarze ci pracowali w prasie katolickiej (T. Wołek był zatrudniony w miesięczniku pallotynów pt. „Królowa Apostołów”, a K. Woycicki w „Więzi”), prasie niskonakładowej lub też imali się innych zawodów. W połowie 1990 r. do „Życia Warszawy”, prócz wspomnianych już osób, przeszli m.in.: Paweł Hertz, Jerzy Jaruzelski, Jerzy Wysocki i Janusz Reiter. 6 czerwca 1990 r. ukazała się ich deklaracja programowa, w której stwierdzili, iż nowe „Życie” nie zamierza być niczyim organem, ale też nie będzie podchodziło do nowej rzeczywistości obojętnie. Nowe kierownictwo pisma zamierzało harmonijnie zestroić dotychczasowe dokonania „Życia” „z tym ożywczym porywem, który [...] wyrwał Polskę 
z marazmu i pchnął ją ku suwerenności i demokracji”
. Tekst deklaracji miał charakter ogólny i w zasadzie nie przesądzał o ideowej linii pisma. Bardzo szybko doszło jednakże do transformacji treściowej zawartości dziennika. Jak uważała „Gazeta Polska”
, uplasował się on na prawo 
od centrum, a dla kierunku ewolucji nie były bez znaczenie poglądy szefów pisma oraz ich kontakty z Forum Prawicy Demokratycznej, Ruchem Młodej Polski i Partią Konserwatywną. T. Wołek jako były szef biuletynu I Zjazdu „Solidarności”, Biura Informacji Prasowej „Solidarności” oraz „Głosu Wolnego” utrzymywał bardzo bliskie kontakty z prezydentem L. Wałęsą.


Równolegle z przetasowaniami kadrowymi dokonującymi się w redakcji gazety trwały przygotowania do sprzedaży tytułu. Ostatecznie prawa własnościowe uzyskała spółka „Życie Press”. Nabyła ona tytuł za 40 mld ówczesnych zł, choć jej oferta pod względem cenowym ustępowała trzem innym kontrahentom. O zwycięstwie „Życia Press” przesądziło polityczne poparcie, jakie spółka zyskała od strony Belwederu, Unii Demokratycznej, „Solidarności”, Związku Pisarzy Polskich i Zrzeszenia Filmowców Polskich, lokalnych władz Warszawy oraz kilkudziesięciu posłów OKP.


„Życie Press” składało się początkowo z kilkunastu podmiotów - m.in.: STEI N. Grauso (400 udziałów), „Czytelnika” (160 udziałów), Wielkopolskiego Banku Kredytowego (150 udziałów), „Lexomu” R. Smoktunowicza (40 udziałów) oraz „Varsowi Press” (90 udziałów). Z biegiem czasu wycofał się z niego „Czytelnik” i WBK, a praktycznie wszystkie akcje znalazły się we włoskich rękach. Jednakże, aby zadośćuczynić zezwoleniu Agencji Inwestycji Zagranicznych dopuszczającej tylko mniejszościowy udział Włochów w „Życiu Press”, N. Grauso utworzył w Polsce spółkę SEI, która odkupiła część udziałów od STEI. W ten sposób N. Grauso, kontrolując faktycznie ponad 98% udziałów „Życia Press”, nominalnie miał mniejszościowy pakiet akcji
.


Dobór włoskiego kontrahenta nie był przypadkowy. Redaktorzy pisma doszli bowiem do przekonania, iż zagraniczny partner, choć powinien gwarantować znaczny przypływ kapitału niezbędnego dla modernizacji 
redakcji i budowy nowoczesnej drukarni, nie może pisma zdominować. 
Odrzucili zatem propozycje międzynarodowych koncernów medialnych dominujących na rynku europejskim i światowym. Wybierali pomiędzy stosunkowo niewielkimi, ale wyspecjalizowanymi partnerami: norweskim koncernem wydawniczym Orkla Media i grupą N. Grauso. O zwycięstwie Włochów zadecydował fakt, iż N. Grauso podejmował decyzje osobiście i robił to szybko. Gwarantował on też unikalną pozycję dla spółki K. Woycickiego i T. Wołka. To właśnie od „Varsowi Press” zależała obsada funkcji redaktora naczelnego, polityka kadrowa prowadzona w piśmie oraz jego ideowe oblicze. Natomiast wszelkie aspekty finansowego funkcjonowania dziennika uzależnione były od strony włoskiej. Ona także powołała spółkę „Publicytas Poland” - jedynego koncesjonariusza reklam i ogłoszeń publikowanych 
w „Życiu Warszawy”. 


Zgodnie z umową kupna, strona włoska dokonała znacznych inwestycji. Redakcja została skomputeryzowana, uruchomiono nowoczesną drukarnię. Inwestycje te pozwoliły na opracowanie nowej - ciekawszej szaty graficznej pisma. Nowe „Życie”, reklamując się hasłem „gazeta dużego for-matu”, trafiło do czytelników 29 czerwca 1992 r. Dziennik zyskał codzienny dodatek publicystyczny (uruchomione w październiku 1993 r. „Życie Extra”), sobotnio-niedzielny magazyn „Niedziela”, poniedziałkowy dodatek komputerowy „Bit”, piątkowy ogłoszeniowy „Żółty Serwis”, sobotni dodatek telewizyjny oraz redagowany przez Aleksandrę Jakubowską kolorowy magazyn pt. „Femina”. Od dnia wyborów samorządowych (19 czerwca 1994 r.) „Życie”, jako jedyna gazeta w Polsce, wychodziło także w niedzielę. Średnia objętość dziennika w latach 1993-1994 wynosiła ponad 
60 kolumn. Nadto wydawca zorganizował hojnie sponsorowane konkursy prasowe, a w 1994 r. przeprowadził huczne obchody 50-lecia gazety. Jednym z elementów uświetniających tę rocznicę był koncert mediolańskiej orkiestry La Scali pod batutą Ricardo Mutiego.


Wszelkie działania promocyjne oraz modernizacja „Życia” ustały, gdy stało się jasne, że N. Grauso nie otrzyma koncesji na ogólnopolską telewizję prywatną. Zamknięcie nadajników „Polonii 1” spowodowało drastyczne cięcia w gazecie. Zmniejszono jej objętość o ok. 50%, ale utrzymano poprzednią - wysoką cenę. W drugiej połowie 1994 r. docierały do opinii publicznej informacje o rozmowach N. Grauso mających na celu sprzedaż tytułu. Jednakże pismo nadal pozostawało we włoskich rękach.


Daleko idąca modernizacja pisma, transformacja jego zawartości 
i zmiana szaty graficznej bez niezbędnego w takim przypadku przygotowania czytelników doprowadziły do znacznego spadku nakładów. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych „Życie” znajdowało ponad 370 tys. nabywców. W roku 1989 było ich ponad 270 tys., a w dwa lata później - 168 tys. Już po modernizacji, tj. w 1993 r., pismo wychodziło, jak deklarował wydawca, w nakładzie 200 tys. egz. Podobny nakład podano także 
w 1994 r. Jednakże wielkości zweryfikowane przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy były niższe i wynosiły 113 tys. egz. (sprzedaż - 82 tys. egz.) W 1995 r. wydawca deklarował 128-tysięczny nakład, ale jego konkurenci uważali, że był on znacznie niższy, a sprzedaż - jak sądzono - nie przekroczyła 50 tys. egz. W 1996 r. zweryfikowany nakład wynosił 61 tys. egz., 
a sprzedaż 40 tys. egz. Podobne nakłady deklarowano w 1997 r.


Jedną z wielu przyczyn degradacji dziennika można było też upatrywać w podziale zespołu „starego” „Życia Warszawy”. Byli pracownicy pisma, korzystając ze starej bazy poligraficznej, utworzyli 27 sierpnia 1992 r. lokalny dziennik warszawski pt. „Życie Codzienne”. Pismo to, w deklarowanym przez wydawcę nakładzie 50 tys. egz., wychodziło do 27 września 1993 r. Później zostało przekształcone w „Nasze Życie Codzienne”, 
by ostatecznie zniknąć z rynku prasowego w początkach kwietnia 1994 r. 
Podobne podziały miały też miejsce w Częstochowie, gdzie część byłych pracowników lokalnej mutacji podjęła nieudaną próbę wydawania dzielnika pt. „Częstochowskie A-Z”
.


W początkach lat dziewięćdziesiątych „Życie Warszawy” odgrywało rolę ogólnopolskiego dziennika informacyjno-opiniotwórczego. Choć kierownictwo redakcji nie skrywało swych poglądów, pismo starało się zachować pełny obiektywizm. Informując o konkretnych faktach lub zjawiskach, publikowano komentarze dziennikarzy prezentujących różne, czasem całkowicie przeciwstawne racje polityczne. Dlatego też zestawiano na jednej kolumnie felietony Aleksandra Małachowskiego i Krzysztofa Czabańskiego oraz Aliny Grabowskiej. Chociaż pismo otwarcie przyznawało się do swych prezydenckich sympatii i było bodaj najlepiej poinformowane o funkcjonowaniu prezydenckiej kancelarii, nie unikało ostrej krytyki niektórych pociągnięć L. Wałęsy.


Kłopoty finansowe wydawcy odbiły się niekorzystnie na treściowej zawartości dziennika. (W 1989 r. zysk pisma wynosił 0,2 mln zł, w 1992 r. straty wynosiły 0,12 mln zł, a w 1994 r. - 5,5 mln zł.)
 Ograniczono, a następnie zlikwidowano kolumny publicystyczne, zaniechano publikowania tekstów znanych komentatorów politycznych. W 1990 r. w „Życiu” zatrudnionych było 170 dziennikarzy, ale wobec ograniczenia objętości pisma wydawca w połowie 1994 r. zmniejszył ich liczbę do 90. To z kolei zmusiło redakcję do przekomponowania gazety i skoncentrowania się na problematyce policyjno-obyczajowej. Problematyka ta występowała w „Życiu” już wcześniej. W 1993 r. K. Woycicki podał nawet jako jedną z głównych przyczyn swej rezygnacji z funkcji redaktora naczelnego „Życia” fakt, iż pismo obierało popularną formułę i zatracało preferowany przez niego charakter opiniotwórczy. Jednocześnie przyznał, że zamierzona koncepcja pisma nie może być realizowana, albowiem zostało ono „przeinwestowane”, za co odpowiedzialność ponosi jego ekonomiczne kierownictwo, a nie dziennikarz, jakim jest redaktor naczelny
. 


Niezależnie od faktycznych powodów zmiany na stanowisku redaktora naczelnego faktem było, iż pismo zaczęło się w większym stopniu interesować tropieniem malwersacji i nadużyć w życiu politycznym i społecznym. Na takiej też płaszczyźnie zwalczano rządy W. Pawlaka i J. Oleksego. Natomiast w 1995 r. „Życie” prowadziło otwartą wojnę z kandydatem 
na funkcję prezydenta RP A. Kwaśniewskim. Tę kampanię prasową rozpoczęto 28 października 1995 r. artykułem Czerwona pajęczyna
 i kontynuowano niemal do dnia wyborów. Dnia 17 listopada 1995 r. ukazał się 
w „Życiu Warszawy” artykuł T. Wołka, w którym autor, opowiadając się 
za L. Wałęsą i przewidując rozwój wypadków po jego klęsce, napisał m.in.: „Na pier-wszy ogień pójdą media, potem firmy państwowe i prywatne - czerwona pajęczyna rozsnuje swoją sieć. Skończyły się żarty. [...] To jest gra o wszy-stko. O pełną stawkę. Zwycięzca zgarnia cała pulę. Polskę”
.


Przegrana L. Wałęsy usytuowała „Życie Warszawy” w trudnym położeniu. W 2 dni po wyborach do redakcji dotarły sygnały, iż wydawca nie jest zadowolony z ekonomicznej kondycji pisma i jego politycznej sytuacji. L. Wałęsa - jeszcze jako urzędujący prezydent - odwiedził „Życie Warszawy” 29 listopada. T. Wołka poparli też działacze Zjednoczenia Chrześcijańsko - Narodowego, Stronnictwa Ludowo-Chrześcijańskiego, niektóre kręgi Unii Wolności, „Solidarności” oraz szefowie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (Andrzej Sawicki) i Stowarzyszenia Dziennikarzy Katolickich (Maciej (ętowski). 5 grudnia „Życie” wydrukowało całą kolumnę listów czytelników solidaryzujących się z redaktorem naczelnym. Następnego dnia doszło do posiedzenia zarządu spółki, podczas którego reprezentanci strony włoskiej starali się odwołać T. Wołka. Ten nie zgodził się z taką decyzją 
i uznał ją za polityczną zemstę. Dnia 7 grudnia „Życie” na swej pierwszej kolumnie wydrukowało protest redakcyjnej organizacji „Solidarności” oraz artykuł broniący T. Wołka.


Na konflikty polityczne nałożyły się problemy pracownicze. W niedzielę, 10 grudnia 1995 r. odbył się strajk dziennikarzy, w którego wyniku pismo następnego dnia nie trafiło do czytelników. Choć cele strajku interpretowano głównie na płaszczyźnie politycznej, oficjalnie miał on socjalny charakter, a dziennikarze domagali się poprawy warunków pracy i podpisania układu zbiorowego
.


Włoscy właściciele pisma nie poddali się presji. Uznali, iż pełniącym obowiązki redaktora naczelnego był Jerzy Wysocki, choć w stopce „Życia” nadal wymieniano T. Wołka. Przestał on pełnić swe obowiązki 6 stycznia 1996 r. W tym samym czasie wydawcy podjęli decyzję o zamknięciu niedzielnego wydania gazety i nadal poszukiwali kupca na „Życie Warszawy”. Ostatecznie został nim, ubiegający się o to pismo jeszcze w 1990 r., Zbigniew Jakubas
. Ceny zakupu nie ujawniono, choć spekulowano, iż sama drukarnia warta była 10 mln $
.


Nim jednak doszło do sprzedaży, wiosną 1996 r. na łamach „Życia” podważano wiarygodność przyszłego właściciela, sugerując, że zamierza on kupić pismo głównie po to, by zmienić jego linię polityczną. Zespół redakcyjny uważał bowiem, że Zmiana charakteru „Życia” to, naszym zdaniem, część ofensywy rządzącej dziś koalicji na polskie media. [...] Sojusz Lewicy podjął próbę bojkotowania naszej gazety. Odmową udzielania wywiadów czy wypowiedzi towarzyszyły znaczące zapowiedzi polityków Sojuszu: kupujemy was.[...] Nie twierdzimy, że gazeta pomysłu pana Jakubasa będzie partyjnym organem SLD na wzór „Trybuny”. Mamy jednak podstawę sądzić, że będzie gazetą nie podejmującą tematów niewygodnych dla rządzących. Unikającą własnych ocen, które polemizowałyby z programem i metodami rządzenia SLD. Czy pan Jakubas dąży do tego z powodu własnych sympatii partyjnych i z góry uzgodnionego z politykami planu? Czy jest może tylko przedsiębiorcą, który w warunkach znacznej ingerencji państwa 
w gospodarkę, chce po prostu żyć dobrze z każdą władzą ? Nie wiemy, ale efekt jest dokładnie taki sam
.


Zmiana właściciela pociągnęła za sobą odejście z gazety całego kierownictwa redakcji oraz wszystkich pracowników działu krajowego. 
W swym pożegnalnym manifeście 35 dziennikarzy stwierdziło m.in.: Uważamy, że to cud, iż po dwóch i pół roku całkowicie destrukcyjnej polityki wydawniczej poprzedniego, włoskiego wydawcy, pismo jeszcze istnieje. Drastyczna podwyżka ceny w 1994 roku, połączona z równie drastycznym ograniczeniem objętości, oszczędzanie na wszystkim, łącznie z korektą, odmowa jakichkolwiek inwestycji, zaniechanie jakiejkolwiek promocji - wszystko to wymagało i od dziennikarzy, i od czytelników znacznego samozaparcia, aby przy piśmie wytrwać
.


Jako główny motyw tak dramatycznej decyzji podano wspomniane już względy polityczne oraz chęć zachowania zawodowej niezależności. „Życie Warszawy” - stwierdzili dziennikarze - było przez ostatnie lata gazetą próbującą spełniać rolę czwartej władzy wobec wszystkich kolejnych ekip rządowych. Staraliśmy się patrzeć na ręce politykom wszystkich opcji, co skazywało nas na konflikty, także z ludźmi z ugrupowań solidarnościowych”.


J. Wysocki, komentując zaś dzieje „Życia Warszawy” kierowanego przez spółkę „Varsowia Press”, stwierdził, iż jego pismo starało się być centrowe. Uznał on, że: „Nowy zespół dziennikarski - zgodnie z zapowiedziami - zmienia profil tej gazety. Na jaki? Na centrowy. Nie ma sensu przerabiać ”Życia Warszawy” na drugą „Trybunę”. Będzie to gazeta środka. Problem w tym, że środek ten jest już zupełnie gdzie indziej”
.


Takie też nadzieje wyraził Z. Jakubas. Informując czytelników 
o przejęciu „Życia”, stwierdził, że pismo „będzie gazetą obiektywną, piszącą prawdę i nie podatną na jakiekolwiek opcje polityczne. Gazeta nie będzie związana z żadną partią polityczną i nie będzie reprezentowała ich interesów”
. Nowy właściciel deklarował ponadto, iż pismo będzie wnikliwe wsłuchiwać się w głosy czytelników. Nowi szefowie pisma: Aleksander Chećko (uprzednio redaktor naczelny „Prawa i Życia”) oraz jego zastępca Karol Małcużyński (dziennikarz BBC, następnie TVP SA) nie byli związani z żadnym ugrupowaniem politycznym. Do pisma przeszli zarówno dziennikarze z „Wprost” (szef działu krajowego - Marek Sarjusz Wolski), „Super Expressu”, jak „Rzeczpospolitej” czy też „Trybuny”, a jednym z czołowych jego publicystów został wieloletni pracownik „Polityki” Stanisław Podemski. 


A. Chećko, obejmując funkcję redaktora naczelnego, deklarował, 
że „Będziemy z dziennikarską rzetelnością przedstawiać fakty, udostępniać łamy najprzeróżniejszym poglądom, atakować i ujawniać fałsz, złodziejstwo i głupotę bez względu na polityczne piętro i barwę”
. Jednakże deklaracje te realizował ze zmiennym szczęściem zaledwie 11 miesięcy. Na początku czerwca 1997 r. nowym redaktorem „Życia” został A. Urbański, który 
dostrzegł, że „To gazeta przyspieszała lub zmieniała swój polityczny puls, 
a część Czytelników odmawiała uczestnictwa w tej zmianie”
. Nowy redaktor chciał odbudować znaczenie pisma przez bliższe jego związki 
z codziennym życiem stolicy
. Pełnił swą funkcję do połowy września 1997 r. Wtedy to kolejnym szefem „Życia Warszawy” został były poseł PC i szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Maciej Zalewski, a wkrótce po nim znany dziennikarz telewizyjny Andrzej Bober.


Po zwolnieniu przez Włochów T. Wołek podjął intensywne starania mające na celu uruchomienie własnej gazety. Sygnalny numer „Życia” - 
taką bowiem nazwę przyjęto dla nowego dziennika - ukazał się 16 września, 
a stałą edycję rozpoczęto 28 września 1996 r. Pismo wychodziło początkowo w nakładzie 200 tys. egz.. Następnie, jak deklarował wydawca, nakład wynosił 120 tys. egz., a sprzedaż 76 tys. egz.
. Edytorem był Dom Wydawniczy „Wolne Słowo”, którego właścicielami, prócz T. Wołka, byli przedsiębiorcy budowlani Wojciech Mikulecki i Heinz Ruhl. W skład około 80 - osobowego zespołu redakcyjnego weszli byli dziennikarze „Życia Warszawy” i telewizyjnego Pulsu Dnia
.


Redaktora naczelny przedstawił nowy dziennik jako niezależny 
i konserwatywny, pod względem ideowym plasujący się pomiędzy „Gazetą Wyborczą” i „Gazetą Polską”. Zamierzał publikować eseje m.in. takich autorów, jak: Krzysztof Skubiszewski, Tadeusz Konwicki, Krzysztof Zanussi, Wojciech Młynarski czy też Jarosław Gowin. Nadto deklarowano pełnienie funkcji informacyjnych oraz uprawianie „dziennikarstwa śledczego”. Zamierzano podglądać każdą władzę, „lecz szczególnie taką, która sprawuje rządy monopolistyczne”
.


Trudno jest już dzisiaj przewidzieć, jakie będą dalsze losy pisma. Wypada jednak zauważyć, że wydawcy mieli świadomość ogromnego „zagęszczenia” polskiego rynku prasowego i przewidywali początkowy deficyt „Życia”. Ogromne nakłady poniesione na kampanię reklamową związaną 
z uruchomieniem dziennika, spór sądowy z Z. Jakubasem o prawo do tytułu „Życie”, a później z prezydentem RP, sugerowały, że czekały ich jeszcze bardzo ciężkie chwile. 

Tabela 2   Zasięg odbioru (stałego i dorywczego) dzienników 

                  ogólnopolskich w latach 1991-1996 w %  

	Tytuł / Rok
	1991
	1992
	1993
	1994
	1995
	1996
	1997

	Gazeta Wyborcza
	14,6
	25,3
	22,7
	20,0
	19,6
	16,8
	17,4

	Super Express
	-
	1,4
	4,0
	4,0
	6,0
	6,7
	15,1

	Rzeczpospolita
	4,6
	5,6
	4,1
	5,8
	4,7
	4,6
	8,0

	Życie Warszawy
	3,7
	4,5
	3,8
	3,7
	2,0
	1,1
	2,5

	Sztandar Młodych
	2,4
	4,5
	3,8
	3,7
	2,0
	0,5
	1,4

	Trybuna
	2,3
	3,1
	2,4
	1,5
	1,2
	1,6
	3,6

	Słowo - Dziennik Katolicki
	1,6
	1,5
	0,5
	0,5
	0,7
	0,6
	2,1

	Kurier Polski
	1,7
	2,7
	2,4
	1,1
	0,6
	0,9
	3,2

	Gazeta Rolnicza
	0,2
	0,9
	0,1
	0,2
	0,1
	bd
	0,7

	Nowa Europa
	-
	0,3
	0,1
	0,2
	0,1
	bd
	0,6


Źródło:  Filas R., Czytelnictwo prasy w połowie lat dziewięćdziesiątych: 
Od czytelnictwa do oglądactwa? „Zeszyty Prasoznawcze” nr 3-4 z 1995; Filas R., Zmiany w czytelnictwie prasy w Polsce 1989-1992 na tle przemian ofert prasowej, Materiały, t. 22, a za rok 1997: Press Track, „Press” nr 8 
z 1997, s. 63.


Relacjonując dzieje „Życia Warszawy” wypada zauważyć, iż Włosi interesowali się też innym polskimi pismami. Nie inwestowali co prawda, tak jak Niemcy, Finowie i Szwajcarzy, w tak popularną po 1989 r. prasę kobiecą, bulwarową i telewizyjną, ale mieli na uwadze codzienną prasę o biznesowo - prawną.


W grupie tej mieścił się, założony w 1992 r.  dziennik „Nowa Europa”. Według zamierzeń twórców gazety, „Nowa Europa” („Dziennik niezależny”) miała być „gazetą dla wszystkich, ale nie dla każdego”, przeznaczoną dla „inteligenta zmęczonego rozpolitykowaną, partyjniacką prasą”, reprezentującą centrolewicową opcję polityczną. Pismo wzorowano w pewnym sensie na „Financial Times”, co podkreślał nietypowy łososiowy kolor papieru użytego do druku oraz nieco archaizująca szata graficzna gazety
.


„Nowej Europie” nie udało się wejść przebojem na polski rynek prasowy. Miesięczne straty tytułu wynosiły ok. 0,3 mln zł, sprzedawano 
ok. 10 tys. egz. gazety dziennie, nie udało się też zdobyć licznych i dobrze opłacanych inseratów. Jak już wspomniano, wydawca podjął decyzje oszczędnościowe oraz zmienił redaktora naczelnego dziennika. Po K.T. Toeplitzu funkcję tę objął w połowie września 1992 r. poseł Kongresu Liberalno-Demokratycznego Witold Gadomski. Oficjalnie decyzję tę ogłoszono 
5 października 1992 r., a w tydzień później (od numeru 201) ukazała się „Nowa Europa” z podtytułem „Gazeta Finansowa”.


Nowa formuła pisma wyrażała się przede wszystkim w rekonstrukcji jej treściowej zawartości. Działy kultury i publicystyki zredukowano do wydania magazynowego, ograniczono objętość komentarzy i informacji politycznych. Zrezygnowano z zagranicznych współpracowników, wiadomości z kraju i ze świata czerpano z innych gazet i doniesień agencyjnych. 
W piśmie zaczęły dominować informacje biznesowe.


Nad „Nową Europą” ciążyły jednak długi związane z uruchomieniem dziennika, dlatego też przez cały rok 1993 poszukiwano zagranicznego inwestora gotowego wspomóc wydawnictwo zastrzykiem gotówki. Inwestorem tym okazał się wydawca największego (300 tys. egz. nakładu) włoskiego dziennika ekonomicznego - „Il Sole 24 Ore”. W końcu 1993 r. powołano spółkę „Wydawnictwo Nowa Europa”, w którym ok. 90% posiadał Editore „Il Sole 24 Ore”, a ok. 10 % „Nowa Europa” sp. z o.o., tj. BIG SA
. 


Przekształcenie struktury własnościowej spowodowało kolejną transformację pisma. Pojawił się nowy podtytuł - „Polityka, Gospodarka, Finanse” co miało symbolizować rozszerzenie formuły gazety. Na łamach 
„Nowej Europy” zamieszczano więcej informacji giełdowych, analiz rynku kapitałowego oraz publikacji na temat rynków zagranicznych. Zlikwidowano dział sportowy, a do objętości 2 - 3 kolumn dziennie rozbudowano dział prawny. W piśmie pojawiły się tematyczne wkładki. Udoskonalono system kolportażu, co umożliwiło zlikwidowanie antydaty w wydaniu krajowym. W październiku 1994 r. gazeta przeszła na sześciodniowy cykl produkcji. 
W 1995 r. deklarowany przez redakcję nakład dziennika wynosił 35 tys. egz.


Włoscy wydawcy nie przedłużyli kontraktu uprzedniemu redaktorowi naczelnemu pisma K. Szyndzielorzowi. Od stycznia 1995 r. obowiązki 
te pełnił Waldemar Kedaj, zaś 28 kwietnia 1995 r. redaktorem naczelnym „Nowej Europy” został Andrzej K. Wróblewski wcześniej szef „Gazety Bankowej”. Akwizycję reklam powierzono firmie N. Grauso Publicytas Poland. Znacznie podniosła ona ceny inseratów, od których pobierała 30% marży
. Kontakty z grupą N. Grauso ograniczono w końcu 1995 r. Reprezentanci „Il Sole 24 Ore” poczuli się „zeszpeceni” przez N. Grauso, którego notabene uważali za Sardyńczyka, a nie Włocha
. Rozpoczęli też poszukiwanie partnera dla wydawania swej gazety. Nowym współwłaścicielem pisma została spółka „Infor”
 specjalizująca się w wydawaniu prasy prawniczej
.


W styczniu 1997 r., „Infor” przejął pełną kontrolę nad „Nową Europą”, a 7 kwietnia 1997 r. „Nowa Europa” została przekształcona w „Dziennik Prawa i Gospodarki”.



Kończąc przegląd włoskich inwestycji medialnych w Polsce z lat 1989 - 1997 wypada zauważyć, iż były one wyjątkowo nieudane. Niepowodzenia te wynikały zapewne z nikłej znajomości polskiego rynku medialnego oraz prób narzucania Polakom wzorów i rozwiązań, które nie zawsze zyskiwały tu zrozumienie i akceptację. Większe sukcesy w Polsce odnieśli Niemcy i Francuzi. Ich wpływy w mediach elektronicznych są bardzo wyraźne, a wśród polskich gazet i czasopism występuje, chyba nawet zbyt wiele, „kalek” pism niemieckich.







� Sprawozdanie stenograficzne z 43 posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 15, 16, 17 lutego 1995 r., Warszawa 1995. Wolny rynek mediów a wychowanie. Biuro Studiów i Analiz Kancelarii Senatu. Opracowania tematyczne (OT) nr 140-143, Warszawa 1995.


� Sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu działalności wraz z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 1994 - 1997.


� Zob. „Materiały pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa”, pod red. A. Słomkowskiej, t. 20-26, Warszawa 1992 - 1996. (Dalej jako: Materiały).


� T. Mielczarek, Transformacja telewizji w Polsce w latach 1989-1995 (w:) Transformacja mediów 1989-1995. Materiały pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa, T. XXVI, Warszawa 1996, s. 59-73; Telewizja Polska SA w latach 1994 -1996, „Zeszyty Prasoznawcze” nr 3/4, 1996, s. 58-72; Pierwsze lata działalności Krajowej Rady Radiofonii �i Telewizji (1993-1997), „Zeszyty Prasoznawcze” nr 3/4 z 1997, s. 80-91; Katolickie środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-1996, „Zeszyty Wszechnicy  (więtokrzyskiej” nr 6, Kielce 1997, s. 33-52; Polska prasa informacyjno - polityczna w latach 1989-1996, „Kieleckie Studia Bibliologiczne”, T. 4, Kielce, s. 169-214.


� „Dziennik Ustaw” nr 7 z 1993, poz. 34.


� Sprawozdanie Krajowej Rady…, Warszawa, 1994, s. 20 i n.


� Szerzej o włoskich mediach w: J. Adamowski, B. Golka, E. Stasiak - Jazukiewicz, Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej, cz. II, Warszawa 1997, s. 163- 173.


� Jak powszechnie wiadomo S. Berlusconi w połowie lat dziewięćdziesiątych został premierem Włoch. Później jednak, w lipcu 1998 r. włoscy sędziowie udowodnili mu, że swą błyskotliwą karierę zawdzięczał nie tylko umiejętnościom polityczny, ale powszechnej �w Italii korupcji.


� „Życie Warszawy” nry z 12.03.1993 i 24.06.1993.


� Tamże, nry z czerwca i sierpnia 1994.


� Później  rozmowy o sprzedaż N. Grauso prowadził z PZH „Uniwersal” i World Trade Center.


� W tym samym czasie program I notował 86%, program II - 70%, a „Polsat” - 45% oglądalność. Zob. Nieznany inwestor, „Gazeta Wyborcza” nr 225 z 27.09.1995.


� Zob. „Gazeta Wyborcza” nr 43 z 20.02.1996; „Rzeczpospolita” nr 40 z 20.02.1996 �i „Życie Warszawy” z 20.02.1996. Wypada nadto przypomnieć, że w 1998 r. N. Grauso został wplątany w aferę kryminalną. Włoscy sędziowie  zarzucili mu czerpanie korzyści podczas przekazywania okupu. Miał on ponoć wziąć część sumy jaką rodzina porwanej kobiety przekazała sardyńskim bandytom. „Gazeta Wyborcza”  z 7..09.1998.


� R. Maxwell zamierzał ponadto kupić „Dziennik Łódzki”. Szerzej o działalności tego koncernu w Polsce w początkach lat dziewięćdziesiątych w: R. Frister, Przygoda �z Maxwellem. Polskie gazety na sprzedaż, „Polityka” nr 31 z 3.08.1996.


� Jakiego Życia chcemy, „Życie Warszawy” z 6.06.1990.


� „Gazeta Polska” nr 50 z 14.12.1995.


� W. Lewandowska, Dolegliwości transformacji „Życia Warszawy”,  Materiały, �t. 25, s. 360. 


� „Rzeczpospolita” nr 14 z 17.01.1997.


� T. Mielczarek, Od „Monitora” do „Gońca Reklamowego”. Dzieje prasy częstochowskiej, Kielce 1996, s. 232-241.


� „Gazeta Polska” nr 50 z 14.12.1995.


� W. Lewandowska, Dolegliwości… s. 360.


� Czerwona pajęczyna, „Życie Warszawy” nr 294 z 28.11.1995; Lider SLD zataił akcje, tamże nr 305 z 9.11.1995, Kwaśniewski pod lupą, tamże nr 306 z 10.11.1995 i in.


� T. Wołek, Dzień po, czyli przebudzenie, „Życie Warszawy” z 17.11.1995, s. 6.


� Zob. Jednodniówka „Fundusz Strajkowy Solidarności Życia Warszawy”, b.r.m.


� Z. Jakubas - właściciel firm odzieżowych, rozlewni wód mineralnych („Multivita”), drukującej książki i albumy Oficyny Wydawniczej „Multico” oraz „Kuriera Lubelskiego”. „Kurier Lubelski” zakupił w 1991 r. Transakcji towarzyszyły dość dramatyczne okoliczności. Choć  Z. Jakubasa wspierał zespół redakcyjny gazety, Komisja Likwidacyjna RSW �w ostatnim momencie, widząc determinację przedsiębiorcy, podniosła cenę pisma do 250 tys. PLN. Z. Jakubas próbował ponadto uruchomić w Lublinie inne pismo „Express - Fakty”, ale dziennik ten funkcjonował jedynie półtora roku i przyniósł straty 650 tys. zł. �Z. Jakubas prócz 250 tys. zł przeznaczonych na kupienie „Kuriera” zainwestował w modernizację jego redakcji 650 tys. zł., a w 1995 r. zakupił 78,7% udziałów w Lubelskich Zakładach Graficznych, gdzie obok jego gazety drukowano też konkurencyjny „Dziennik Wschodni”. Zob. W. Klusek, Transformacja „Kuriera Lubelskiego”, Materiały, t. 24, s. 262 - 270; tegoż, „Express - Fakty” - porażka nowego tytułu, tamże, t. 25, s. 415-421; �„Z „Kurierem” po „Życie”, „Gazeta Wyborcza” nr z  22.04.1996;  Jakubas na nowej drodze „Życia” „Rzeczpospolita” nr 121 z 25/25.05.1996.


� Finansową stroną przejęcia „Życia Warszawy” przez Z. Jakubasa zajmował się A. Howzan.


� „Życie Warszawy” nr 102 z 30.04./1.05.1996 s. 1.


� Tamże.


� J. Wysocki, Poskramianie wolności mediów, „Rzeczpospolita” nr 120 z 24.05.1996.


� Szanowni Czytelnicy „Życia Warszawy”, „Życie Warszawy” nr 103/104 z 4-5.05.1996.


� „Życie Warszawy” nr 228 z 28.09.1996.


� Tamże, nr 132 z 9.06.1997.


� W pewnym sensie potwierdziła tę koncepcja likwidacja z końcem lipca 1997 r. mutacji „Życia” w Radomiu. „Życie Częstochowy” usamodzielniło się już wcześniej i od 26 lutego 1997 r. wychodziło jako samodzielna gazeta.


� „Press” nr 7 z 1997, s. 41.


� Redaktorem nacz. „(ycia” został T. Wołek, a jego zastępcami: Jerzy Wysocki i Bronisław Wildstein (do września 1997 r.). Funkcję dyrektora wydawniczego pełniła Joanna Lubieniecka, a sekretarza redakcji Paweł Fąfara. Dyrektorem wydawnictwa został Leszek Stafiej.


� T. Wołek, To właśnie my. [Prospekt reklamowy „(ycia”], „Rzeczpospolita” nr 226 �z 27.09.1996.


� M. Lubieniecki, „Nowa Europa” (1992-1994), Materiały, t. 25, s. 364.


� Tamże, s. 367.


� Por. „Polityka” nr 5 z 4.02.1995.


� Nowy w „Nowej Europie”, „Rzeczpospolita” nr 294 z 20.12.1995.


� Wydawnictwo to w 1987 r. założył radca prawny Ryszard Pieńkowski. Dziesięć lat później zatrudniał ok. 500 osób, a wydawnictwo posiadało 27 tytułów prasowych. W 1996 r. obroty „Inforu” wyniosły ok. 60 mln zł, a zyski 4 mln zł.


� Były to m.in: kupione w sierpniu 1995 r. od J. Frey „Prawo i Życie”, kupione od tej samej firmy w 1996 r. „Życie Gospodarcze” oraz „Gazeta Prawna”, „Doradca Podatnika” �i „Prawo Przedsiębiorcy”. W grudniu 1996 r. „Infor” uruchomił, kierowany przez Zbigniewa Biskupskiego, tygodnik „Twój Biznes”. Pismo to dość szybko osiągnęło nakład wynoszący ok. 100 tys. egz.





